Lange nachten en korte dagen. Typisch voor de tijd van het jaar. Werkgevers hebben een dubbel gevoel bij de winterperiode. Medewerkers zijn eerder moe en minder productief. Of het nu ligt aan de donkere dagen van het jaar, de drukke gezellige decemberperiode of aan het werk. Dat maakt niet uit. Verzuim ligt gemakkelijk op de loer. Volgens Monique hebben managers de sleutel zelf in hand. Ze heeft 3 tips voor de managers van de toekomst.

 

Tip 1: Wees oprecht geïnteresseerd in de mens

Managers die de tijd nemen om een kopje koffie te drinken met hun medewerkers weten veel meer. Ze weten van de medewerker hoe het thuis gaat, waar hij van houdt, wat zijn hobby’s zijn en hoe hij zich op het werk voelt.

Als je weet hoe de mens achter de medewerker zich voelt, uit en denkt. Dan weet je ook waarom de medewerker op een bepaalde manier functioneert en reageert. Als manager kun je dan aan de juiste knoppen draaien om je medewerker in zijn kracht te zetten.

 

Tip 2: Bespreek ambities

In de huidige tijd is het werven van goede medewerkers lastig. Zorg daarom extra goed voor je medewerkers die je al binnen hebt en wil behouden. Ieder mens heeft een motivatie om te werken en wil onderdeel zijn van de maatschappij. De kunst is dat de manager weet waar de medewerker naartoe wil en hem daarbij steunt. Ga daarover met elkaar in gesprek.

Stel doelgerichte vragen aan je medewerker. Wat zijn je ambities? Wil je tot aan je pensioen hier blijven werken? Wat doe je om duurzaam inzetbaar te blijven? Wat heb je van mij nodig om je doelen te realiseren? Dat geeft de medewerker eigen inzicht en de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen.

 

Tip 3: Plezier blijven houden in het werk

Doe jij wat je leuk vindt? Werken is het leukst als je er plezier aan beleeft in wat je doet. Een van mijn collega’s vertelde mij dat, omdat ze het zo leuk vindt. Dat geeft mij de bevestiging dat zij wat zij doet ook echt leuk vindt. Het zorgt ervoor dat iemand niet voor jou werkt omdat het MOET, maar omdat zij het WIL.

Wat wil je medewerker nog leren in het bedrijf? Dat geeft nieuwe inzichten voor zijn huidige functie en inzicht in de mogelijkheden binnen het bedrijf. Wie weet past iemand veel beter op een andere plek of heeft hij verborgen talenten. Dan raak je zijn kennis niet kwijt aan een ander bedrijf. Je borgt zijn kennis in je bedrijf, je geeft je medewerker werkplezier en je bindt je medewerker aan je bedrijf.

 

‘Laten we samen verder kijken dan wet- en regelgeving. Omdat het om mensen gaat.’
Monique